Dag 15 zondag 23 december 2018

23 december 2018 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Goede avond of eigenlijk nog goede morgen voor jullie. Wij zijn alweer aan het einde van dag 15de gekomen. Het is hier nu 21.18 uur en het is nog steeds licht. Pas tegen tienen gaat het donker worden. Lekkere lange dagen zo. Het grappige is dat hier zodra het donker is alles rustig wordt en ben je om 6.00u al in de wasgelegenheid dan ben je nooit de eerste. Iedereen gaat vroeg slapen en vroeg weer op. Zo kun je ook het langst genieten van Nieuw Zeeland.

Gisteravond zijn we nog even naar de Glow Worm Dell geweest. Vanaf 22.00u zijn de glow wormpjes goed te zien. Het was net alsof we naar een sterrenhemel stonden te kijken. Niet te geloven hoeveel lampjes je ziet. Prachtig! Maar ja dan heb je ook nog van die fanaten die denken dat je hier een foto van kan maken. Mooi niet dus. Je ziet alleen witte puntjes en je kunt het echt niet herkennen. En dan die Japanners, die maken overal een foto van. Ze komen zelfs met statieven op de proppen. Was komisch om te zien. Omdat het in het bos erg donker is werd geadviseerd om een zaklampje mee te nemen. Wel op de grond schijnen want schijn je op de muur dan gaan de lichtjes uit. Je raad het al natuurlijk, waar schenen ze met hun zaklamp op, op de muur natuurlijk. Wat een sukkels.

Vandaag zijn we van Hokitika naar Franz Josef Glacer gereisd. Dit was niet zo erg ver. Zo’n 140 kilometer. Dus weer van te voren even uitgezocht waar we allemaal naar konden gaan. De eerste stop was bij Hokitika Gorge. Een rivier, en zoiets hadden we nog nooit gezien, die azuur blauw is. Het wordt een beetje saai maar het was weer geweldig om te zien. Ze hebben daar een grote swingburg over heen gemaakt. Het was een mooie wandeling daar naar toe en terug. En weet je wat zo raar is? Je rijdt er naar toe zonder bijna enige medeweggebruikers te zien en als je op de plek van bestemming aan komt is het er kei druk. Zo gaat dat de hele tijd.

Later zijn ook we bij een rivier geweest waar een oude half afgebroken spoorburg was. Leuk om even een fotootje te schieten (we lijken wel Japanners).

Vandaar uit zijn we naar Franz Josef Glacer doorgereden. Een leuk plaatsje om de kerstdagen door te brengen. Morgen gaan we naar de gletsjers kijken.

O ja dat wilde ik ook nog even vertellen. Bij ons in Nederland kun je op de weg gewaarschuwd worden voor overstekend vee of wild. Nou hier word je gewaarschuwd, behalve voor vallende rotsen, voor overstekende Pinguïns of voor vallende bomen (echt waar). Die bomen hangen letterlijk boven de weg aan de helling waar je onder doorrijdt. En in plaats van die bomen te verwijderen wordt je dus gewaarschuwd.

Van opruimen houden ze hier niet zo. Langs de wegen staan regelmatig auto’s die een ongeluk hebben gehad en dus niet meer verder konden. Geheel verroest en in elkaar staan of liggen ze in de sloot.

Vanmiddag zagen we ook nog een mooi voorbeeld van alles bewaren. Bij een benzinepomp stond een garage die tot de nok vol zat met troep. Zal de foto ervan plaatsen.

Nou het is weer genoeg voor vandaag denk ik zo. Tot morgen!

1. Wendy:
    23 december 2018
    Veel plezier nog! Lees morgen weer graag jullie verslag, heb er nu tijd voor😃
  2. Dora:
    23 december 2018
    Wat een mooie reis En een mooi verhaal weer ik ga nu naar bed tot morgen