Dag 13 vrijdag 21 december 2018

21 december 2018 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Het is alweer 9.15 PM als ik mijn volgend verhaal over vandaag ga schrijven. Het was weer een dag dat we vroeg uit de veren moesten. 6 uur staan we alweer langs ons bedje en gaan richting het toiletgebouw om even een verfrissende douche te nemen en zo even goed wakker te worden.

Vandaag staat er een cruise- en wandeltocht op het programma. We gaan National Park Abel Tasman verkennen. Dit park is naar de Nederlander vernoemd die Nieuw Zeeland als eerste in 1640 (ongeveer) heeft ontdekt. Kan niet missen dat dit een Nederlander is geweest. Wij zijn zo’n reislustig volkje dat ook, waar we komen, Nederlanders zijn. Overal horen we onze eigen taal.

Maar goed we zijn naar het mooie NP Abel Tasman geweest. Wat een prachtig gebied. Eerst gingen we met de boot. We hadden voor de gehele kust geboekt maar helaas het regende nogal hard. We moesten naar binnen want boven op het dek werd je klets en klets nat. Gevolg dat we niet veel konden zien. De bergen waren met mist omhult en door beregende ramen zagen we ook niet veel.

Op een bepaald moment werden we op een mooi strand, dat Tonga Quarry heet, gedropt. Vanaf hier zouden we een wandelroute door de bergen van zo’n 4 kilometer gaan maken. Vanaf het moment dat we van de boot stapten was het prachtig. Over kleine bergpadjes naar boven en over brugjes over de watervalletjes heen. En o wat is die natuur hier prachtig. Ik kan dat eigenlijk niet beschrijven. Het is een aparte ervaring. Zelfs een foto kan niet laten zien wat we in het echt allemaal zien. Na een 4 kilometer gelopen hebben kwamen we aan op de Bark Bay Beach. Hier konden we kiezen om over de bergen erom heen te lopen in verband met hoog water of de Bay oversteken omdat het laag water was. Dat laatste hebben we gedaan. Hans is er zo doorheen gelopen en haalde daar een nat pak mee. Ik besloot om vlug even mijn badpak aan te doen en ben er ongeschonden doorheen gewandeld. Het was wel een hele belevenis om te doen. Hierna zijn we naar de Medlands Beach doorgelopen waar we 5.05PM opgehaald zouden worden. Toen we aankwamen was het nog maar 2.00PM. We wisten dat er 2,5 kilometer verder op in de bergen een swingburg was. Aangezien we tijd genoeg hadden zijn we hier nog even naar toe gewandeld. Is wel 5 kilometer heen en terug en klimmen en dalen. Het was echt de moeite waard om dit te zien. Ik zal hier wat foto’s van plaatsen. Het was, ondanks wat regen, weer een erg geslaagde dag. Vol verwondering hebben we weer naar de natuur hier gekeken.

Nu zitten we uitgeblust in de camper en ik ga zo meteen nog lekker even douchen en dan gaan we lekker slapen.

Morgen hebben we een rit van 350 kilometer voor de boeg. Dan rijden we door naar Hokitika aan de westkust. Hoeven we niet zo vroeg uit de veren.

Tot morgen!

1. Nancy:
    21 december 2018
    Super gaaf. Mooie witte kuiten tante Rian. Nog ekkes onder de zon leggen die benen 🤣🤣