Dag 5 donderdag 13 december

14 december 2018 - Matakohe, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen zijn we weer vertrokken vanuit Paihia, Bay of Islands naar Matakohe. Het was niet zo’n hele lange reis. Het is een rit van 141 kilometer lang. Deze route hebben we via de westkust afgelegd en dan niet via de hoofdwegen. Onderweg zien we allemaal erg mooie landschappen aan ons voorbij trekken. We hebben een tussenstop gepland in het Kauri forest. Dit is een bijzonder bos. Zoiets hebben we nog nooit gezien. Een bos van palmen, varens, zeer grote coniferen en natuurlijk de immens grote kauri bomen. We rijden kilometers lang over een weg geheel omzoomd met deze planten en bomen. Het hoogte punt is de reuze kauri boom van 51,5 meter hoog met een omvang van 13,8 meter. Hij heeft van de Maori’s de naam Tane Mahuta, Lord of the forest gekregen en heeft een speciale betekenis voor hen. Ze zijn hier erg zuinig op deze boom want voor we het bos in mogen werden weer de zolen van onze schoenen gewassen. En ook bij terugkomst worden ze weer gewassen. Het was zeer de moeite waard. Wat een gigantische boom. En wat een mooi bos.

Buiten het bos stond een kraampje waar we een kop koffie hebben gekocht. Hier stonden 3 personen van Maori afkomt. Een van hen benaderde ons, of we hen van 1 tot en met 10 in het Nederlands wilde leren en hoe je hello, bye bye en thank you in het Nederlands uitspreekt. Hans heeft ze vooral houdoe geleerd 😊.

Nu zijn we in Matakohe op een erg mooie kleine knusse camping. En ja hoor, onze buren komen ook uit Nederland. Ook zojuist onze eerste grote onweersbui gehad maar we zitten nu alweer lekker buiten.

Morgen rijden we door naar Rotorua. Dan hebben we een lange tocht voor de boeg. Een kleine 400 kilometer. Dat word vroeg opstaan, ontbijten en wegwezen.