Dag 29 zondag 6 januari 2019

6 januari 2019 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Dag 29 alweer. Mijn god wat is de tijd gevlogen. Nog een paar dagen en we vliegen alweer terug naar Nederland. Maar niet voor dat we eerst nog 2 dagen naar Kaikoura gaan om daar naar de walvissen te gaan kijken.

We zijn vandaag nog een dag in het mooie dorpje Akaroa. Dit ligt in een gedeelte van Nieuw Zeeland dat door een Fransman is ontdekt. Hij wilde hier een kolonie gaan stichten en ging in Frankrijk kolonisten halen om zich in Nieuw Zeeland te vestingen. Alleen voordat hij en de kolonisten terug waren in Nieuw Zeeland hadden de Engelsen dit gebied zich al toe geëigend. Toch hebben de Fransen zich hier gevestigd en daardoor zijn de Franse invloeden nog goed te zien. De straatnamen zijn ook vaak in het frans. Het is een leuk en lieflijk dorpje aan een grote inham aan zee.

Er is een voetpad vanaf de camping naar het dorp en omdat we dan de camper niet mee hoeven te nemen dachten we ‘dat doen we even’. O jee het waren een heleboel trappen naar beneden voor we in het dorpje aankwamen. En die moet je dan ook nog weer terug 😊. Even niet aan gedacht dat de camping boven op de berg boven het dorpje ligt. Maar dat zien we op de terugweg dan wel weer.

Ook zijn hier, net zo als in alle andere dorpen en stadjes aan een meer of zee, vele activiteiten gericht op het water. Hier vooral op het leven op en in het water. Zo hebben wij gekozen om vandaag Hector dolfijnen te gaan spotten. Nou en die hebben we gezien. Een heleboel zelfs. En vaak zie je ze half uit het water springen. Dolfijnen blijven toch erg leuke dieren om te zien. Ook werd er door de schipper veel over de omgeving verteld. Erg interessant om te zien en te horen hoe de bergen hier uit lavagesteente is opgebouwd.

Toen de toch was afgelopen zijn we op een terras van één de vele restaurantjes gaan lunchen. Het was er hartstikke druk. Daarna het dorpje gaan verkennen. Er staan hele mooie Franse huisjes in allerhande kleuren. Wel jammer dat ze niet zo goed onderhouden worden. Van schilderen hebben ze hier niet echt gehoord. En toen de tocht weer naar de camping. De vele trapjes weer omhoog. Man, man wat was ik blij dat we weer boven waren. En nu zijn we aan het uitpuffen.

Het is goed vertoeven hier in Akaroa maar morgen gaan we weer verder naar Kaikoura.

Groetjes uit Akaroa, Nieuw Zeeland

Van reisblog naar fotoboek